Lyxig fika på skidutflykten

Skidutflykt

Lyxig fika på skidutflykten – finns det något som kan förhöja njutningen? Att befinna sig på en skidutflykt är att vara nära naturen och där man som familj dessutom får kämpa – och njuta – tillsammans.

Svensken har en djupt rotad tradition av att åka skidor. Och, då samma sätt har vi också en unik relation till det vi kallar fika. Genom att kombinera dessa båda företeelser så kommer vi så nära den svenska folksjälen som det bara går. Men, vad ska man lägga i ryggsäcken?

Det bästa som finns med att åka skidor är att ta sig fram till målet, sätta sig ned och börja plocka ur alla godsaker som man förberett just för detta tillfälle. Fikat är dels halva njutningen och dels också en förutsättning för att man ska orka åka vidare. Barnen i synnerhet behöver energi och detsamma gäller även för oss vuxna. Genom att stanna upp, sätta oss ned och fika så får vi en möjlighet att verkligen njuta av tillvaron.

Vi tänkte här ge två tips om lite lyxigare fika som förhöjer upplevelsen ytterligare och som gör utflykten än mer minnesvärd. Fika som, helt enkelt, får barnen att längta efter att sätta på sig skidorna och ge sig ut i spåren igen.

Och du: glöm inte den varma chokladen. Den är, oavsett vad du i övrigt lägger i ryggsäcken, ett måste!

Recept nummer ett – wraps:

Det första receptet är lika enkelt som det är gott. Wraps har visat sig vara något som går hem hos både vuxna och hos barn. En fördel med wraps är att innehållet går att förändra in i alla evighet – och att de av den anledningen aldrig blir tråkiga.

En annan fördel är att de är väldigt enkla att göra och där man med fördel kan förbereda dessa kvällen innan. Det är också något att tänka på: oavsett vilket fika ni föredrar så vill ni inte stå på morgonen och ordna med detta. Det blir bara stressigt!

Så här gör du vår wrap:

  1. Ta fyra stycken tortillabröd. Skiva sex stycken kalla, kokta potatisar och blanda dessa med en hackad rödlök, åtta skivor hackad rostbiff och några hackade soltorkade tomater. Lägg gärna i lite kapris också om ni gillar den speciella smaken. Det är det första steget
  2. Steg två är att göra en dressing. För denna behöver ni två deciliter creme fraiche som du lägger i en bunke. Blanda sedan i curry – gul sådan – och ungefär en tesked. Rör om. Hacka ett äpple och blanda i. Det kan du utesluta om det finns allergier.
  3. Lägg ut potatis/rostbiff över wrapsen. Därefter lägger du ut dressingen efter behov och rullar ihop bröden. Du kan även skära dessa i mindre bitar. Här kan du med fördel även använda tunnbröd om ni föredrar detta. Då kan du gärna bre dessa med lite philadelfiaost innan du lägger på allt annat gott.

Recept två – Pastasallad:

Pastasallad är både gott, enkelt att laga och perfekt att äta kall. Det här receptet är både enkelt och välsmakande samt något som passar både barn och vuxna. Ett enkelt sätt att förhöja upplevelsen av skidutflykten.

Så här gör du:

  1. Koka pastan. Vilken pasta som helst – utom spaghetti och andra längre pastasorter – fungerar egentligen. Vi brukar använda farfalle då dessa ger en lite roligare måltid som en följd av fjärilsformen. Skölj pastan och lägg den i den bunke/ det kärl ni ska ha med er.
  2. Dela en burk soltorkade tomater. Häll lite av oljan över pastan och lägg sedan ner alla tomaterna.
  3. Häll i en dl grön pesto och en burk oliver – gröna eller svarta beroende på era personliga preferenser – i burken och rör om.
  4. Ta 150 gram serranoskinka och dela i mindre bitar som sedan blandas i pastasalladen. Avsluta med att salta, peppra samt addera oregano. Finns det färsk sådan så är det en rejäl bonus!